Nyitóoldal A kiadóról Szerkesztőség Vendégkönyv
Hírlevél megrendelése
E-mail:
Text-alapú hírlevél
HTML hírlevél
Újdonságok
Előkészületben
Sorozataink
Betűrendes katalógus
Tárgyköri katalógus
Gondolat Könyvesház
Partnereink
Megrendelés
Sajtóvisszhang
E-könyv
Vniversitas Pannonica

Könyvek Listája
Szerző: András Ferenc
Cím: A kommunikációs tér filozófiája (2.)
Információk: 128 oldal, kartonált, ár: 1250 .- Ft
ISBN: 978-963-693-308-1

Vniversitas Pannonica sorozat. A jelentés-szkepticizmus a 20. század közepétől, különösen Wittgenstein és Quine, majd Putnam és Kripke munkásságának eredményeképp került a nyelvfilozófusok érdeklődésének előterébe. E nevek kapcsán a szkeptikus érvelés három alapvető irányvonala rajzolódott ki: Quine-nak a fordítás meghatározatlanságáról szóló érve (1960); Putnam skolemizáló kételye (1980); Kripke Wittgenstein-olvasatából kifejtett szabály-szkepticizmusa (1982). Jelen kötet ez utóbbival foglalkozik. Wittgenstein a szkepticizmus olyan formáját fedezte fel, melyet Kripke a legradikálisabb és legeredetibb szkeptikus problémának tart. E problémát Kripke paradoxon formában fogalmazta meg, új megvilágításba helyezve és újratematizálva a realizmussal kapcsolatos lehetséges álláspontokat, komoly zavart okozva az igazságfeltétel-elméletekben, az erre épülő szemantikában, s a referencia kérdéskörét sem hagyta érintetlenül. A kötet Donald Davidson filozófiájának keretei közt vizsgálja a Kripke–Wittgenstein-féle szabály-szkepticizmus feloldási lehetőségét. A mű címét adó A kommunikációs tér filozófiája Davidson filozófiájának az a része, amelyre alapozva (elsősorban a háromszögelési, valamint a radikális interpretáció elnevezésű elmélet) kiutat találhatunk a szkeptikus útvesztőből.

Szerző: Csányi Vilmos
Cím: Társadalom és ember (9.)
Információk: 75 oldal, kartonált, ár: 900.- Ft
ISBN: 978-963-693-349-4

Vniversitas Pannonica. A klasszikus humán tudományok látóköre az emberi történelem alig néhány ezer hézagosan ismert évére terjed ki. Evolúcióbiológiai ismereteink alapján viszont tudjuk, hogy az ember viselkedés biológiai tényezői az ezt megelőző periódusban -több millió év alatt - alakultak ki és szilárdultak meg. A jelenlegi élő emberiség problémáit ezen tulajdonságok ismeretében talán sikeresebben lehetne megoldani. Az antropológia, a humánetológia, a pszichológia és az evolúciós tudományok segítségével megkíséreljük annak az útnak a rekonstrukcióját, amelyet az emberi viselkedés evolúciója megtett attól az időtől kezdve, hogy legközelebbi rokonainktól a csimpánzoktól elváltunk, egészen az emberi civilizáció és kultúra kialakulásának kezdetéig vagyis körülbelül negyven-ötvenezer évvel ezelőtti időkig.

Szerző: Czike Bernadett
Cím: Saját élményű pedagógusképzés (17.)
Információk: 96 oldal, kartonált, ár: 1200.- Ft
ISBN: 978 963 693 389 0

Ez a könyv az egyetemi pedagógusképzésben alkalmazható oktatási programcsomag szükségességét és megszületésének folyamatát, valamint néhány eredményét mutatja be. Az első fejezetben az elvi kiindulópontokat, a programcsomag kipróbálásának körülményeit és a kipróbálás tapasztalatait olvashatjuk. A második fejezetben példaként bemutatásra kerül egy olyan foglalkozásterv (modul) amely hasonlít a programban készült modulokra, és jól érzékelteti, milyen témakörök és tanulásszervezési módszerek jelennek meg a programcsomagban. Az Educatio honlapján (www.educatio.hu) az érdeklődő olvasók, kollégák megtalálják azokat a modulokat, összesen 30 darabot, amelyek a program során elkészültek. Mivel a programban előtérbe kerül a kooperatív tanulásszervezés, a kiadvány harmadik fejezetében közreadunk egy olyan összefoglaló táblázatot is, amiben a gyakran használatos kooperatív módszereket gyűjtöttük össze.

Szerző: Hári Gyula
Cím: Név és környezet viszonya a létesítménynevekben (3.)
Információk: 76 oldal, kartonált, ár: 900.- Ft
ISBN: 978-963-693-307-4

A kötet a helynevek egy csoportját, különféle objektumok, épületek, építmények neveit vizsgálja az elnevező és az elnevezett valóság viszonylatában, mégis nyelvészeti megközelítésben. A létesítménynevek a helyneveknek egy kevésbé feltárt, ugyanakkor az utóbbi évszázadok helynévrendszerében egyre nagyobb részesedést kérő altípusát képezik, melyek az élet egész területét átfogják (a lakásul szolgálóktól kezdve a gazdasági létesítményeken át a mesterséges vízrajzi, közlekedési építményekig és a temetőkig). Jelenkori jelentőségük arra késztet bennünket, hogy a rajtuk keresztül a névtan különböző ágaiban és az alkalmazott névtudományban is jelentkező feladatokra megoldásokat találjunk. Jelen tanulmány a névfajta nyelvi megközelítésének funkcionális-szemantikai oldalát mutatja be, a tulajdonnevek névrészeinek elsősorban a név és környezet viszonyában betöltött szerepére helyezi a hangsúlyt (megnevezve a hely fajtáját – Jégfogó, Halálkanyar, Törkölysütő, valamely tulajdonságát – Kocka/házak, Borhordó út, Szentképes lénia, konvencionális vagy emlékeztető elemet – Hazavárlak pince, József-akna vagy magán hordozva valamely más nyelvű közösségben keletkezett, címkeként használt idegen nevet – Művé, Vihony). Az elemzés alapja a szerző eddig még nem publikált, a Fejér megyei Mór környékének több ezer helynevét bemutató adatbázisa.

Szerző: Horváth H. Attila
Cím: Informális tanulás (10.)
Információk: 84 oldal, kartonált, ár: 900.- Ft
ISBN: 978-963-693-350-0

Vniversitas Pannonica. Napjaink nehezen tervezhető világában az egyik meghatározó kompetencia a tanulás. A tanulás révén érhető el, alakítható ki, sajátítható el az a tudás- és viselkedéskészlet, amelynek segítségével adekvát válaszok adhatók a folytonos és egyre gyorsuló technikai, gazdasági, társadalmi változásokra. Az egész életen át tartó tanulás – ami az élethosszig való és az élet minden területére kiterjedő tanulást jelenti – központi kérdéssé vált az oktatásügyben. Ez a paradigma új megvilágításba helyezi a tanulást, és érdekessé válik például, hogy milyen keretek között (formális, nem formális vagy informális) történik. Az élethosszig tartó tanulás az iskola helyzetét is másképp láttatja: az iskola már nem a tudásszerzés kizárólagos, de nem is elsődleges forrása, ami a tanulás iskolán kívüli formáira irányítja a figyelmet. Ez a munka azt az állítást igyekszik igazolni, hogy az informális tanulás szerepe jóval nagyobb az egyén életében, mint az a közgondolkodásban, de akár az iskolai, a tanári munkában jelen van. Ennek keretében felvázolja, hogy milyen a tanulás megítélése hazánkban és foglalkozik az élethosszig tartó tanulás kérdésével, többek között annak gazdasági-társadalmi beágyazottságával és oktatásügyi kapcsolatával. Részletesen tárgyalja az informális tanulást egyet értve azokkal a kutatókkal, akik azt hangsúlyozzák, hogy a feladat nem a tanulás informális és formális jellemzőinek minél pontosabb különválasztása, hanem az, hogy a két forma integrálása megtörténjen. Ez a kis könyv azért született, hogy erősítse azt a nézetet, hogy a tanulást – függetlenül attól, hogy milyen keretek között folyik – lehet szeretni, hogy tanulni jó. Hallgatóim elfogadják ugyan, hogy a tanulás fontos dolog, hiszen nap mint nap szembesülnek ezzel egyetemi létükben, de ha arról beszélek nekik, hogy a tanulás örömforrás is lehet, az a nagy többségükből mosolyt vált ki. A hazai oktatásban és az egész társadalmi gondolkodásban még sokat kell tenni azért, hogy az említett mosoly ne a kételkedés vagy az irónia megnyilvánulása legyen, hanem azé az egyetértésé, amely a tudott, az átélt dolgot igazolja vissza.

Szerző: Kaiser Tamás
Cím: Gördülő devolúció, az Egyesült Királyságban. Megválaszolatlan kérdések, új kihívások (20.)
Információk: 105 oldal, kartonált, ár: 1200.- Ft
ISBN: 978 963 693 412 5

„A devolúció a legradikálisabb alkotmányreform, amelyet ez az ország az 1832-es nagy reformtörvény óta megtapasztalt. Mégpedig azért, mert két ellentétes jogelv, a parlamenti szuverenitás és szupremácia, valamint a belső ügyekben Skóciára, Walesre és Észak-Írországra ruházott önkormányzati hatalom összeegyeztetésére törekszik” – vélekedik Vernon Bogdanor. Mi pedig bízvást elhihetjük a brit politikai rendszer elismert kutatójának, hogy korántsem zárult még le a vita arról, hogy a Csatornán túl devolúciónak nevezett, fölöttébb aszimmetrikus hatalomátruházási folyamat összeegyeztethető-e – s ha igen, miképp – a Westminster által fémjelzett parlamenti főhatalommal és az Egyesült Királyság integritásával. A jelen kötet a devolúció kialakulásának, sajátos, aszimmetrikus és „gördülő” természetének bemutatása mellett több, ma még megválaszolatlannak tűnő kérdést állít a középpontba. Az Egyesült Királyság unionista jellegéből adódóan nem lebecsülendő kihívást jelent, hogy a politikai környezet megváltozása, a Munkáspárt 2007 óta tartó folyamatos térvesztése, a nemzeti önállóság iránt elkötelezett pártok előretörése, a 2010-es országos választásokon győztes Konzervatív Pártnak a regionalizációval szemben táplált szkepticizmusa, a Királyság és az Európai Unió viszonyrendszerének alakulása hogyan lesz képes megőrizni a centripetális és centrifugális erők közötti egyensúlyt. Meddig maradhat függőben az „angol kérdés”, miszerint éppen a szigetország lakosságának túlnyomó többségét alkotó angolok maradnak ki a devolúciós folyamatból? És végül, miközben a devolúció egyfajta politikai formát adott az Egyesült Királyság multinacionális karakterének, jelenti-e mindez a „britség” hagyományos fogalmi kereteinek újraértelmezését?

Szerző: Kamarás István
Cím: A "Keresztények" egy szekta születése és gyermekbetegségei (1.)
Információk: 96 oldal, kartonált, ár: 900.- Ft
ISBN: 978-963-693-306-7

A kutatónak lehetősége volt a magukat csupán „Keresztények”-nek nevező, de a kilencvenes években hazánkban „a dunaföldvári szekta” néven elhíresült és kellőképpen rettegett csoport eddigi történetét szociológusként, szociográfusként végigkövetni, egyúttal egy teljesen új, mozgalmi jellegű, szociológiai értelemben szektának tekinthető vallási jelenséget alakulás közben tanulmányozni. Amikor először írt róluk a szerző, megállapította, hogy jó szándékú, ártalmatlan társaság, akik Jézus őskeresztény híveit szándékoznak utánozni, ellenállva mindenfajta intézményesülésnek, életüket missziós tevékenységnek szentelve. Néhány szociológus kollégában felmerült azonban a gyanú, hogy  a szerzővel szemben kifejezetten barátságos és nyitott  „Keresztények” (akár M. Meadet a „vadak”) megvezették a kutatót. Nem ez történt, hanem valami más: az akár rokonszenvesnek is ítélhető vallási csoport története második évtizedében szektásodni kezdett. Belső konfliktusaikat egyre merevebben, szektásabb és autoriterebb módon oldották meg, egyre kevésbé tolerálták tagjaik egyre erőteljesebben megmutatkozó másságát. A kilépőkkel és a bennmaradtakkal készült interjúkkal és másfajta tényanyagra támaszkodva sikerült elkészíteni az identitása megőrzése keretében megmerevedő, bezáruló vallási csoport, a szektásodó szekta látleletét. Az esettanulmány egy konkrét eset leírásán és értelmezésén, vagyis a „betekintésen” kívül lehetőséget kínál az olvasónak a „kitekintésre” is: a vallás mozgalmi és intézményi dimenzióinak, valamint a szektának mint vallási és a szektás habitusnak mint vallásossági jelenségnek a bemutatására.

Szerző: Kovács Árpád
Cím: Az irodalmi esemény
Információk: 108 oldal, kartonált, ár: 1200.- Ft
ISBN: 978 963 693 500 9

A tanulmány az esemény jelenségét helyezi új megvilágításba. A köznapi szemlélet az eseményt az állapottal, a folyamattal, a változással és az átalakulással összevetve érzékeli. De mivel az emberi tapasztalat előzetes értésen, hiedelmeken és szimbolikus közvetítéseken alapul, szükséges feltárnunk a szövegek és médiumok – a jel, a szó, a beszéd, a trópus, az elbeszélés, az írott textus és a költői szövegmű – sajátos hozzáadott jelentését. A könyv szerzője elvégzi az eseményfelfogások tudomány-történeti vizsgálatát, felmérve olyan kategóriák hozadékát, mint a „müthosz”, a „szüzsé”, a „funkció”, a „konfiguráció”, a „bázis-cselekvés”, a „határátlépés”. Maga abból indul ki, hogy az emberi tapasztalat bázisa a cselekvés, mely mindenkor egyszeri esetként történik meg velünk. Kísérletet tesz arra, hogy a létesemény hermeneutikai, a nyelvi esemény szemantikai és az irodalmi esemény poétikai vetületben megközelíthető képződményeit hierarchikus rendben tekintse át. Ily módon az esemény sajátlagos diszkurzusképző történésként tárul föl előttünk, mely az el-beszélő prózában a cselekvéstől a személyes elbeszélésig és az egzisztenciális értelmezésig vezető utat íveli át. A műértelmezések Kosztolányi Dezső vers- és prózaköltészeti teljesítményére, kiemelten a Pesztra és a Halotti beszéd megoldásaira összpontosítanak. A Hamlet kapcsán a szerző egy új alakzat, az egzisztenciális metafora poétikai szerepét világítja meg.

Szerző: Kovács Gábor
Cím: A szó kényszerhelyzetben (14.)
Információk: 98 oldal, kartonált, ár: 1250.- Ft
ISBN: 978-963-693-381-4

Gárdonyi Géza regényművészetének recepciójában érzékelhető egy hagyományozódott hangsúlyeltolódás. Nagy figyelemnek örvend a szerző három történelmi tárgyú regénye (Egri csillagok, A láthatatlan ember, Isten rabjai); azonban alig-alig lehet hallani kisregényeiről. S mindez annak ellenére van így, hogy monográfusai szerint a Gárdonyira leginkább jellemző írásmód kisregényeiben lett kidolgozva. Ez a nehezen feloldható probléma vetette fel azt az igényt, hogy szülessen egy olyan tanulmány, amely a kultusztörténeti kérdéseket szem előtt tartva, azonban mégis inkább az irodalmi művek nyelvi interpretációjára koncentrálva vezeti be az olvasót a kisregényeinek szövegvilágába. A kötet Gárdonyi titkosírással írt feljegyzéseinek költészetre vonatkozó megfontolásaira támaszkodva, s azt néhány 20. századi irodalomelméleti, prózapoétikai fogalommal kiegészítve dolgoz ki egy olyan szempontrendszert, amely rá tud mutatni a szerző regényírói munkásságában az 1910-es évek során bekövetkező – a kisregényi forma felé terelő – szemléletváltásra. A tanulmány a megújuló regényírás sajátos működésmódját három kisregény (Az a hatalmas harmadik, Leánynézőben, Vallomás) interpretációja során tárja fel.

Szerző: Ladányi István
Cím: Hősök, terek. Identitáskérdések és térproblémák közép-európai regényekben (19.)
Információk: 92 oldal, kartonált, ár: 1200.- Ft
ISBN: 978 963 693 426 2

A kötet írásai közép-európai regények párhuzamos olvasatai; hasonló kérdéseket fölvető műveket, a szakmai olvasó érdeklődését kiváltó irodalmi jelenségek különböző változatait emelik az olvasás közös terébe, olyan kérdésekhez kívánva hozzászólni az egyes művek értelmezésével, amelyek tartós kihívást jelentenek az irodalomtudomány számára. Ilyenek a szerző (az empirikus és a mintaszerző), az elbeszélő és az elbeszélés látószögét meghatározó főhős identitásának problémája, az elbeszélésben létesülő tér sajátosságai, az elbeszélésekben visszatérően megmutatkozó, archetipikusnak tekinthető narratív mintázatok kérdései. Mindezek mögött fölsejlik egy olyan közép-európai (regény)tér, ahol az ezt létesítő, egyéni, egyedi (sors)eseményeket elbeszélő regények közös kérdéseket visznek színre, újra és újra rákérdezve magának az identitásnak a mibenlétére, előtérbe állítva elbeszélés és önazonosság kapcsolatát. A vizsgált művek szerzői, bármennyire is más eseményvilágokat visznek színre, ugyanazt a kérdést teszik föl, nem függetlenül a 20. század közös vagy hasonló történelmi eseményeinek alakulásától: ki vagyok én? Miért, mi által lettem az és olyan, amilyenként most elbeszélem magam? És minden elbeszélés alapvetően a megértés terét kívánja létrehozni.

   1 - 10 (Összesen: 22)    Következő>>>